Tuesday, April 1, 2014

Luasnya Kasih Sayang Allah SWT...

Diriwayatkan oleh Abu Zar r.a bahawa, "Pada satu hari beberapa orang sahabat Rasulullah S.A.W berkata kepada baginda, "wahai Rasulullah, orang-orang kaya berpeluang untuk mendapatkan pahala, mereka solat macam kami solat, mereka perpuasa seperti kami berpuasa. Malah mereka juga dapat bersedekah dengan harta mereka yang banyak."

Rasulullah S.A.W berkata, "Bukankan Allah S.W.T telahpun menyediakan untuk saudara-saudara sekelian sesuatu yang dapat saudara sedekahkan? Saudara membaca subhanallah saudara mendapat pahala sedekah. Saudara membaca Allahu Akbar saudara mendapat pahala sedekah, saudara membaca Alhamdulillah, saudara mendapat pahala sedekah. Saudara baca La ilaha illallah, saudara mendapat pahala sedekah. Saudara mengajak orang melakukan kebaikan, saudara dapat pahala sedekah. Saudara mencegah orang dari melakukan kejahatan, saudara dapat pahala sedekah. Apabila saudara melakukan persetubuhan dengan isteri saudara, itu juga menyebabkan saudara mendapat pahala sedekah".

Sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W bertanya, "Wahai Rasulullah, adakah kami juga diberi pahala apabila menyetubuhi isteri kami? sedangkan itu hanyalah untuk memuaskan nafsu kami!".

Baginda Rasululllah S.A.W menjawab, "Cuba katakan, tidakkah apabila saudara melakukan persetubuhan dengan perempuan secara haram, saudara-saudara mendapat dosa?, dengan demikian, apabila saudara melakukan persetubuhan dengan isteri saudara, dan ianya dihalalkan oleh Allah S.W.T, maka sudah tentulah saudara mendapat pahala."

Rujukan: 40 Hadis Imam Nawawi...